Digitalisering, een eerste stap naar digitale transformatie? 5 manieren om business processen te transformeren.

documenten_ordners-233-breed

Voor organisaties zijn digitale en online activiteiten niet langer een bijzaak. Het digitale nu verandert de essentie van een organisatie. Om succesvol te zijn moeten bedrijven dit integreren in hun bedrijfsstrategie. Feitelijk gaat het om een fundamentele verandering van de organisatie die wordt vormgegeven vanuit een digitale visie. Hierbij is technologie waaruit organisaties waarde halen van steeds groter strategisch belang. Bedrijven zijn wendbaarder dan ooit om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Ze zetten technologie in om een voorsprong te behouden op de concurrentie.

De voornaamste redenen dat bedrijven een digitale transformatie ondergaan, zijn het willen aanpassen aan de nieuwe realiteit, met nieuwe spelers, nieuwe business modellen en flexibel en wendbaar kunnen opereren.

4 digitale transformatie succesfactoren

Digitale transformatie en digital business in het algemeen kunnen op veel gebieden gebeuren. In de praktijk zien we ook diverse gebieden waar de nodige aandacht moet worden aan geschonken.

  1. Change management. De meeste digitale transformatie trajecten lopen stuk op een focus op de technologie, eerder dan op de processen en vooral de mensen. Change management en een betrokkenheid van diverse ‘stakeholders’ is essentieel.
  2. Prioriteiten stellen. Er zijn diverse manieren om snel resultaten te boeken als je weet waar eerst naar te kijken. Het spreekt voor zich dat elk verandertraject duidelijke doelstellingen moet hebben en meetbaar moet zijn. Maar het is vooral van belang eerst te kijken waar de meeste zakelijke waarde en klantwaarde kunnen worden gerealiseerd. Beiden zijn meer verbonden dan ooit.
  3. Digitalisering. Veel ondernemingen zijn bezig met digitale transformatie terwijl ze essentiële processen nog niet voldoende gedigitaliseerd hebben of de diverse systemen en bestaande processen, die nodig zijn voor het bereiken van de doelstellingen, nog niet hebben met elkaar verbonden.
  4. Silo’s en vaardigheden. Digitale transformatie werkt niet met silo’s. Zulke silo’s zijn soms nodig maar het is cruciaal er doorheen te kunnen werken. Bovendien moeten diverse departementen van elkaar leren. Marketing van IT, IT van marketing, customer service van sales, etc. Projectbeheer, Business Process Management (BPM), het zijn allemaal “skills” die doorheen de silo’s moeten geleerd worden, net als een goed begrip van klantgerichtheid, de klantenervaring en digitale technologieën in het algemeen.

Onderzoeksorganisaties zoals Gartner zien veel bedrijven die digitale transformatie op de agenda hebben staan. Veel organisaties ervaren echter moeite om een integrale visie te formuleren. Daarom wordt vaak gestart met kleine digitaliseringsprojecten die snel ‘ quick wins ‘ opleveren en essentiële processen optimaliseren. Lees meer in de whitepaper ‘ 5 ways to transform business processes’

Download de whitepaper: '5 ways to transform business processes'





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

© 2016 | BPM Experts