Een Holistische proces aanpak voor verbeteren van bedrijfsprocessen

data-processing-cb-fe-d-bb-bedcefbb-t-175001-6

Zodra de beslissing is genomen dat een bedrijfsproces verbeterd moet worden, is de volgende stap om uit te zoeken hoe dat moet gebeuren. Kan het worden gedaan door het aanpassen van de bestaande workflow of software? Is er een behoefte aan een cultuuromslag in de organisatie om te profiteren van de nieuwe kansen die een verandering biedt? Het betreden van nieuwe markten of het doen van overnames zijn vaak aanleiding voor dit soort vraagstukken. Is het een kwestie van oude procesgang eruit, nieuwe erin? Als dat het geval is, moet je dan een nieuw, zwaar BPM systeem aanschaffen of hanteer je de ‘ doe-het-zelf’ aanpak? Of is er een manier om nieuwe technologie met het oude te verbinden? (zou daar een ‘app’ voor bestaan?)

Het is geen geheim dat technologie alles aan het veranderen is over wat we wat we dachten hoe we zaken konden doen en het dwingt ons met een frisse blik naar onze organisaties en processen te kijken. Processen worden een integraal onderdeel van het organisatie DNA. Ze weerspiegelen de cultuur. Ze communiceren met klanten, leveranciers en partners. Ze sturen (of beperken) het vermogen om veranderingen te beheren, van nieuwe kansen te profiteren. Het definiëren en optimaliseren van processen vereist nu een meer holistische benadering, die niet alleen rekening houdt met de organisatiecultuur, maar de toekomstige status van de organisatie omvat. Helaas zijn veel mensen die verantwoordelijk zijn voor deze procesoptimalisatie, vaak gevangen in de ‘ technology first’ gedachtengang. Men gebruikt het uitgangspunt “ we moeten nieuwe technologie toepassen om dit soort veranderingen door te kunnen voeren”. In veel gevallen kan worden voorstaan met het aanpassen van het proces dat al ingeregeld is, of het zou een ‘ handmatige’ aanpassing kunnen zijn. Of misschien door het gebruik van de aanwezige technologie, of een verandering van de wijze waarop de mensen werken, of het anders inrichten van een taak.

Wat we hieruit kunnen opmaken is dat de oude manier van procesoptimalisatie niet langer schaalbaar zijn. Er is geen enkele IT-organisatie die zal vertellen dat ze nog voldoende capaciteit hebben om nog een enorm ‘ change-management’ project uit te voeren; dat is wat ‘old-school’ BPM implementaties vergen. De waarheid is dat dit soort lange termijn projecten vaak mislukken. Als flexibiliteit en ‘agility’ van groot belang zijn in het ren de verwachte voordelen. Als flexibiliteit en wendbaarheid het grootste belang om succesvol te zijn en te overleven in het huidige ondernemingsklimaat, dan moeten de BPM-oplossingen - technisch of niet – dat weerspiegelen. Daarom is een holistische benadering van de inspanningen met betrekking tot business proces optimalisatie een noodzaak. Hoe om te gaan met deze inzichten? Zoals met alles dat nieuwe is: zoeken naar mogelijkheden voor ‘quick wins’ die geen ‘schade’ aanrichten mochten de inspanningen toch niet het succes hebben wat verwacht was. Als je wel succesvol bent (en dat zal waarschijnlijk het geval zijn) Schaal je op van dat punt. Het idee is het creëren van kleine, beheersbare applicatie scopes die snel toegevoegde waarde leveren. Gelukkig begrijpen de meeste bedrijven dit vandaag de dag. Ze hebben het idee van de ‘agile’ aanpak omarmd, waar verandering iteratief en business gedreven is, in plaats van grote organisatie-brede veranderingen.

Voor meer informatie over de toekomst van zakelijke applicaties, lees de white paper: "5 ways to transform business processes and optimize agility"

Download de whitepaper: "5 ways to transform business processes and optimize agility"





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

© 2016 | BPM Experts